Assessment of the value chain of Peruvian cacao (Theobroma cacao l.)

Authors

  • Jorge Hilario Guzmán Universidad Nacional de Barranca
  • G C Chire Fajardo Universidad Nacional Agraria La Molina

DOI:

https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v10n1.339

Keywords:

competitive factor; cluster; deficiences in value chain; substantial improvement.

Abstract

The main objective of the research was to determine the deficiencies of the current situation of the Peruvian cocoa value chain and pose an integral improvement in its proposals through the competitive factors in question. In order to achieve it, these tools were used: the analysis of the value chain and the analysis of Porter's competitive diamond. The analysis of the value chain allowed a complete ‘photograph’ of those who have participated, how, with what interests and their interrelations, allowing to visualize the needs and potential of the different actors for individual and joint improvement. In the analysis of Porter's competitive diamond, the components of the cocoa sector were interrelated. The improvements in the value chain were: the result of the linkage of the strategy, the structure and the rivalry between the companies of the sector, the condition of the factors, the conditions of the demand, and the related and support sectors or cluster, which are activities linked between the companies involved in a cocoa sector; all of them fundamental to achieve competitive advantage; that will reduce the gap of the different links turned into competitive factors, to give rise to the development of capacities and to generate exportable supply of cocoa in different niche markets, which, to date, is around 100 000 tons. The operations of agricultural production, post-harvest and transformation requires substantial improvements to avoid non-quality costs and the low retribution of the value of cocoa to the farmer. From the problems encountered, a set of strategic guidelines is derived in the short, medium and long term, projecting a competitive chain for the future, such as positioning by ‘differentiation’, aimed at producing fine cocoa or aroma cocoa, organic cocoa and innovation in products with Peruvian cocoa.

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPCACAO. (2013). “Memoria Institucional. Gestión 2011-2013”. Lima.

Arvelo, M.A., González, D., Delgado, T., Maroto, S., y Montoya, P. (2017). “Estado actual sobre la producción, el comercio, y cultivo del cacao en américa”. San José, C.R. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura, Fundación Colegio de Posgraduados en Ciencias agrícolas-IICA.

Barrientos, P. (2014). “La cadena de valor del cacao en Perú y su oportunidad en el mercado mundial”. Semestre Económico, vol. 18, núm. 37, enero-junio, 2015, pp. 129-155. Medellín: Universidad de Medellín.

Baudelaire, M., y Monnier, O. (2018).”Los gigantes africanos del cacao trabajarán juntos en la estrategia de ventas”. En revista de marketing. Publicado el 13 de junio del 2018. Disponible en https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-13/top-two-cocoa-producers-to-cooperate-on-timing-volume-of-sales.

CECU. (2007). El sello de garantía de los productos de comercio justo. Guía publicada por la Confederación de consumidores y usuarios (CECU). Madrid. Programa subvencionado por el Ministerio de Sanidad y Consumo - Instituto Nacional del Consumo.

Contreras, C. (2017). “Análisis de la cadena de valor del cacao en Colombia: generación de estrategias tecnológicas en operaciones de cosecha y pos cosecha, organizativas, de capacidad instalada y de mercado”. Tesis para optar el grado de magister. Universidad de Colombia, Bogotá-Colombia.

Chire, G., Valdivia, R., y Ureña, O. (2014). “Ocratoxina A en cacao y derivados. Medidas Preventivas”. Ciencia e Investigación, 17(1), 9-15.

Chire, G., Orosco, PJ., Valdivia, R., y Ureña, O. (2014). “Determinación de las propiedades físicas, químicas y termofisicas de diferentes granos de cacao del Perú”. En: Fito, P., Andrés, AM., Arguelles, AL., y Ortola, MD. (Eds.). Actas CIBIA IX. Volumen 3, 545-551.

Escobar, S. (2017). Planificación tecnológica, competitividad y desarrollo de capacidades locales para posicionar a Colombia como productor de cacaos especiales. Agroindustria del cacao,186.

Fernández, J. (2010). "Programa de Desarrollo Alternativo empleando como base el cultivo de Cacao (Theobroma cacao) en el departamento de San Martín- Oficina Regional de Tocache”, Trabajo monográfico del Curso de Profesionalización. Lima-Perú.

García, L. (2014). Catálogo de Cultivares de Cacao del Perú. Lima. Q & P Impresores S.R.L. Dirección General de Competitividad Agraria. Dirección de Promoción de la Competitividad Dirección de Información Agraria. MINAGRI.

Helvetas Swiss Intercooperation (2018). “Cadena de valor del cacao: evidencias científicas y desafíos normativos frente a la cuestión del cadmio”. Publicación del proyecto “Oferta integrada y posicionamiento del cacao fino y de aroma de las organizaciones del corredor Piura, Amazonas, San Martín, en nichos de mercados especiales”, ejecutado por la APPCACAO, en el marco del programa SECOMPETITIVO de la Cooperación Suiza – SECO. Lima.

Hernández, R. (2006). “Metodología de la Investigación”. Cuarta. Edición Editorial Mc Graw Hill. México.

ICCO. (2007). “Información Estadística” de Organización Internacional del Cacao (ICCO).

INACAL. (2016). “NTP 2451-2016: Grano de Cacao. Especificaciones”. Instituto Nacional de la Calidad (INACAL).

INEI. (2017). “Compendio Estadístico”. Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI).

MAXIMIXE CONSULT. (2012). “Reporte sobre exportaciones del año 2011”. Lima.

MINAGRI. (2003). “Caracterización de las zonas productoras de cacao en el Perú y su competitividad”. Informe final elaborado por el Programa para el Desarrollo de la Amazonía–PROAMAZONIA. Lima-Perú.

MINAGRI. (2017). “Reporte estadístico anual”. Dirección general de producción agraria. Lima-Perú.

Morales, F. (2013). “Los productores de cacao tipo nacional en la provincia de los Ríos Ecuador: Un análisis socioeconómico”. Tesis para la obtención del grado de Magister Scientiae, Minas Gerais-Brasil.

Peñaloza, J. (2002). “Competitividad de la cadena de valor del cacao en la región San Martin”. Tesis para optar el título profesional de Economista, Lima-Perú.

Porter, M. (1990). “Ventaja competitiva”. Editorial Continental. Primera Edición. México.

Ríos, F. (2017). “Estrategias país para la oferta de cacaos especiales políticas e iniciativas privadas exitosas en el Perú, Ecuador, Colombia y República Dominicana”. Fundación Swisscontact Colombia. Bogotá D.C. 140 p.

Robles, F. (2011). “Modalidades asociativas del Agro Peruano. Agro negocios”. Revista Trimestral. Gerentes de Agriconsult Perú S.A.C.

Romero, R. (2009). Formas asociativas en la agricultura y las cooperativas. Estudios agrarios. Procuraduría agraria. Buenos Aires-Argentina.

Saavedra, J. (2007). “Factores socio- económicos en adopción de tecnologías para el manejo Integrado del cultivo de cacao en la cooperativa ACOPAGRO, Huallaga Central- San Martin”. Tesis para optar el grado de Magíster Scientiae, Lima-Perú.

SASE KIPU. (2007). “Consultora sobre estudios del comercio internacional del cacao”. Lima.

Published

2019-03-29

How to Cite

Guzmán, J. H., & Chire Fajardo, G. C. (2019). Assessment of the value chain of Peruvian cacao (Theobroma cacao l.). Enfoque UTE, 10(1), pp. 97 - 116. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v10n1.339

Issue

Section

Food-Industry, Agro-Industry