Generation of a Quality Model for Learning Objects Using the iStar Notation and the ISO/IEC 25010 Standard

Authors

  • Vanessa Alexandra Solis Cabrera Universidad de Cuenca
  • Juan Pablo Carvallo Universidad del Azuay
  • Jorge Javier Maldonado Mahuad Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v9n2.234

Keywords:

quality model, iStar notation, IQMC, ISO/IEC 25010, learning objects

Abstract

This study describes the process for the creation of a quality model that evaluates Learning Objects in terms of technology and didactics by using i* notation. In order to achieve the objective, quality models from both aspects were reviewed along with LO concepts and quality characteristics that a LO must accomplish were determined in order to consider the evaluation characteristics. The IQMC method was used to construct the diagram for strategic (SD) i* sections for the final quality model. With the SD model created, it was established the traceability between the generated model criteria and the ISO/IEC 25010 matrix to keep a correlation between the i* notation characteristics and the standard ISO matrix mentioned before. The matrix obtained was enriched with conceptual characteristics and with the attributes that a LO should fulfill. The different metrics in the ISO matrix were established for LO evaluations. As a result, a model through LO evaluation with each one of the selected metrics was generated.

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

References

American National Standards Institute (ANSI). (2016). American National Standards Institute (ANSI). Obtenido de Standards Activities Overview: www.ansi.org/

APROA. (2004). EDU APROA Aprendiendo con objetos de aprendizaje. Obtenido de APROA: http://www.aproa.cl/

Astudillo, G., Sanz, C., & Willging, P. (2011). Análisis del estado del arte de los objetos de aprendizaje. Revisión de su definición y sus posibilidades (Trabajo final). Recuperado el 2016, de http://sedici.unlp.edu.ar/ARG-UNLP-TPG-0000002954/12061.pdf

Avila, E., Bermeo, J., Maldonado, J., Mejía, M., Muñoz, L., & Pinos, J. (2015). Manual para el diseño, creación y evaluación de Objetos de Aprendizaje. Cuenca.

Barritt, C., & Lewis, D. &. (1999). Cisco Systems Reusable Information Object Strategy. Definition, Creation Overview, and Guidelines. Cisco Systems, Inc. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://www.cisco.com/warp/public/779/ibs/solutions/learning/whitepapers/el_cis

Belloch, C. (Enero de 2013). Diseño instruccional. Obtenido de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf

Bermeo, J., Sanchez, M., Maldonado, J., & Carvallo, J. P. (1 de Abril de 2016). Modelos de Calidad de Software en la Práctica: Mejorando su Construcción con el Soporte de Modelos Conceptuales. Obtenido de http://dspace.cedia.org.ec: http://dspace.cedia.org.ec/handle/123456789/1001

Carvallo, J. P., Franch, X., Quer, C., Burgués, X., & Grau, G. (2003). COSTUME: Un método para la combinación de modelos de calidad. (U. P. Catalunya, Ed.) WER, 153-167. Recuperado el 2016, de http://wer.inf.puc-rio.br/WERpapers/artigos/artigos_WER03/juan_carvallo.pdf

Chan Núñez, M. E. (2002). OBJETOS DE APRENDIZAJE: una herramienta para la innovación educativa. INNOVA, Objetos de aprendizaje. Experiencias de innovación educativa en los Centros de la Red Universitaria, 2, 3-11. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/ObjetosAprendizaje/PDF/STModulo01/lec_oa_htainnovacion.pdf

Chiappe, A. (2007). Acerca de lo pedagógico en los objetos de aprendizaje reflexiones conceptuales hacia la construcción de su estructura teórica. Estudios Pedagógicos, XXXV(1), 261-272. Recuperado el 20 de Julio de 2016, de http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=173514138016

Claudia P., A., Carlos, C., Juan P., C., Gemma, G., Mariela, H., Guadalupe, S., . . . Carme, Q. (2004). Análisis Comparativo de Lenguajes de Modelado Orientados a Objetivos basados en i*. Proceedings of the Jornadas Iberoamericanas de Ingeniería del Software e Ingeniería del Conocimiento (JIISIC'04), 527-540.

DCMI. (2016). Dublin Core Metadata Innovation. Obtenido de The Metadata Community — Supporting Innovation in Metadata Design, Implementation & Best Practices: http://dublincore.org/

DCMI. (2016). Gateway to Educational Materials (GEM). Obtenido de GEM: http://dublincore.org/groups/education/GEM-Study.html

DCMI. (2016). Learning Resource Metadata Initiative. Obtenido de http://www.lrmi.net/

DLF. (2016). www.diglib.org. Obtenido de Digital Library Federation: https://www.diglib.org/aboutdlf/

EAD. (26 de Agosto de 2016). Encoded Archival Description. Obtenido de General information: https://www.loc.gov/ead/

Escobar, C. P., & Rodriguez, S. D. (Febrero de 2014). Análisis comparativo de Frameworks JSF 2.0: Icefaces, Primefaces y Richfaces; para la implementación en el desarrollo del sistema de gestión de proyectos ambientales de la empresa KAYMANTA. Obtenido de http://repositorio.espe.edu.ec: http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/8162

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36. Obtenido de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Española, R. A. (10 de Junio de 2016). Real Academia Española. Obtenido de Diccionario de la lengua española | Edición del Tricentenario: http://www.rae.es/

Federal Resources for Educational Excellence. (Septiembre de 2000). The Gateway to Educational Materials. Obtenido de A r c h i v e d I n f o r m a t i o n: https://www2.ed.gov/pubs/TeachersGuide/gateway.html

Fernández-Pampillón, A., Domínguez-Romero, E., & de Armas-Ranero, I. (Mayo de 2012). Herramienta de Evaluación de la Calidad de Objetos de Aprendizaje: Guía para la producción y evaluación de materiales didácticos digitales. Recuperado el 2015 de Noviembre de 26, de http://eprints.ucm.es/: http://eprints.ucm.es/12533/1/COdAv1_1_07jul2012.pdf

Foster, J. B. (Octubre de 2015). Marxism and Ecology: Common Fonts of a Great Transition. Great Transition Initiative. Obtenido de http://www.greattransition.org/publication/marxism-and-ecology#sthash.ZSeMW1CX.dpuf

Foster, J. B. (2015). The Great Capitalist Climacteric. Monthly Review 2015, 6(67). Obtenido de http://monthlyreview.org/2015/11/01/the-great-capitalist-climacteric/

Franch, X., & Carvallo, J. P. (2003). Using Quality Models in Software Package Selection. IEEE Software, http://computer.org/publications/dlib, 34-41.

French, X., & Carvallo, J. P. (2006). Extending the ISO/IEC 9126-1 Quality Model with Non-Technical Factors for COTS Components Selection. Proceedings of the 2006 international workshop on Software quality, 9-14.

García Aretio, L. (18 de Agosto de 2005). Grupo de Apoyo a la Teleenseñanza. (Colaboraciones especiales · Lorenzo García Aretio) Recuperado el 12 de Julio de 2016, de http://www.um.es: http://www.um.es/atica/gat/gat2/tema-delmes/colaboraciones-especiales-garcia-aretio/

GEM. (2013). The Gateway to Educational Materials. Obtenido de http://www.thegateway.org/

Gil, Y. R., & Palma, Y. D. (2013). Aspectos e indicadores para evaluar la calidad de los objetos de aprendizaje creados en la Universidad de las Ciencias Informáticas. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 10(2), 149-162. Obtenido de http://www.raco.cat/index.php/RUSC/article/download/285024/373003

Gobierno de España, P. (Febrero de 2010). Análisis del Perfil de Aplicación LOM-ES. Recuperado el 2017, de http://www.edu.xunta.es: http://www.edu.xunta.es/contidos/ODEs/lex2/analisis_UNE_71361_perfil_de_aplicacion_LOM-ESv1.0.pdf

Gonzalez-Barnone, V. &.-R. (2008). Creating the first SCORM object. Computers & Education(4), 1634-1647.

Hernández, L., & otros, y. (2013). Air pollution and respiratory illness in children aged less than 5 years-old in Bogotá. Revista Salud Pública 15(4), 503-516.

Hodgins, H. W. (2000). The future of learning objects, The instructional use of learning objects. David A. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://reusability.org/read/chapters/hodgins.doc

Hodgins, W., Ehlers, U.-D., & Pawlowski, J. (2006). Out of the past and into the future: Standards for technology enhanced learning. En Handbook on Quality and Standarisation in E-Learning (págs. 309-327). Springer Berlin Heidelberg. Obtenido de http://dx.doi.org/10.1007/3-540-32788-6_21

IEEE. (9 de Marzo de 2016). IEEE Standards Association. Obtenido de IEEE Learning Techonology Standards Committee (LTSC) Systems Interoperability in Education and Training: http://ltsc.ieee.org/wg12/

IEEE Learning Technology Standards Committee. (2002). Draft Standard for Learning Object Metadata. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://ltsc.ieee.org/wg12/files/LOM_1484_12_1_v1_Final_Draft.pdf

IEEE-LTSC. (2002). IEEE Standard for Learning Object Metadata. Obtenido de http://ltsc.ieee.org/wg12/

IFLA. (9 de Julio de 2015). IFLA Standards. Obtenido de In support of quality library and information services worldwide: http://www.ifla.org/node/9337

IMS Global Learning Consortium Inc. (Julio de 2003). IMS Abstract Framework: White Paper. Obtenido de Version 1.0: https://www.imsglobal.org/

ISO. (15 de Febrero de 2009). ISO 15836:2009(en). Obtenido de http://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm?csnumber=52142: https://www.iso.org/obp/ui/#!iso:std:52142:en

ISO 25000. (2015). ISO 25000. Obtenido de ISO/IEC 25010: http://www.iso25000.com/index.php/normas-iso-25000/iso-25010

Jayanthi, K., Srivatsa, S., & Ramesh, T. (2008). Performance evaluation of reusable learning objects in e-learning system-A blended approach to make-learning to work. Information Technology Journal, 7(4), 667-672.

Kay, R. H., & Knaack, L. (2007). Evaluating the learning in learning objects. Open Learning, 22(1), 5–28. Obtenido de http://faculty.uoit.ca/kay/home/articles/WBLTs/Kay_Knaack_2007_OL_Eval_Learning_in_LO.pdf

Kunze, J., & Baker, T. (2007). The Dublin Core Metadata Element Set. Obtenido de https://tools.ietf.org: https://tools.ietf.org/html/rfc5013

Lamarca, M. J. (2007). Hipertexto: El nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. Obtenido de www.terras.edu.ar: http://www.terras.edu.ar/aula/tecnicatura/3/biblio/3Lamarca.pdf

Lavín, S., Del Solar, S., Fischer, M., & & Ibarra, J. C. (2002). La propuesta CIGA: gestión de calidad para instituciones educativas. 23.

Leal Fonseca, D. E. (2008). Iniciativa colombiana de objetos de aprendizaje: situación actual y potencial para el futuro. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 8(8), 76-85.

Maldonado, J. (2015). Desarrollo de un Marco de Análisis para la selección de metodologías de diseño de objetos de aprendizaje(OA) basado en criterios de calidad para contextos educativos específicos. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Maldonado, J., Carvallo, J. P., & Siguencia, J. (2015). Metodologías y Propuestas Metodológicas Para el Diseño de Objetos de Aprendizaje: Un Estado del Arte en Iberoamérica. Anais da X Conferência Latino-Americana de Objetos e Tecnologias de Aprendizagem (LACLO 2015), 36-45.

Martínez Alier, J. (Septiembre de 2007). El ecologismo popular. Ecosistemas, 3(16), 148-151. Obtenido de http://www.revistaecosistemas.net/articulo.asp?Id=498

Martínez Naharro, S. B. (2007). Los objetos de aprendizaje como recurso de calidad para la docencia: criterios de validación de objetos en la Universidad Politécnica de Valencia. IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables.

McGreal, R. (2004). Online Education using Learning Objects (2 ed.). (Routledge, Ed.) RouldledgeFalmer. doi:1134116799, 9781134116799

Menéndez, D. V., Castellanos, B. M., Vidal, C. C., & Segura, A. (2012). Un modelo de calidad de Objetos de Aprendizaje basado en la semántica de sus metadatos. Obtenido de http://laclo.org/papers/index.php/laclo/article/download/51/46

MERLOT. (2016). Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching. Obtenido de Merlot II : www.merlot.org

Merrill, M. D., Li, Z., & Jones, M. K. (1991). Second Generation Instructional Design (ID2) (Vol. 30). Utah State University. Recuperado el 8 de Junio de 2016, de http://www.speakeasydesigns.com/SDSU/student/SAGE/compsprep/ID1_and_ID2.pdf

METS. (9 de Febrero de 2016). Metadata Encoding & Transmission Standard. Obtenido de METS: Introducción y tutorial: http://www.loc.gov/standards/mets/

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2006). ¿Qué es un Objeto de Aprendizaje? Obtenido de http://aprendeenlinea.udea.edu.co: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/men/oac1.html

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2012). Recursos Educativos Digitales Abiertos. Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co: http://www.colombiaaprende.edu.co/reda/REDA2012.pdf

Ministerio de Educación, I. d. (8 de Febrero de 2010). Perfil de aplicación LOM-ES V1.0. Recuperado el 27 de 04 de 2017, de www.edu.xunta.es: http://www.edu.xunta.es/contidos/ODEs/lex2/herramientas.htm

Modelo EFQM. (26 de Noviembre de 2015). Obtenido de www.gestion-calidad.com: http://www.gestion-calidad.com/modelo-efqm.html

MODS. (1 de Febrero de 2016). Metadata Object Description Schema. Obtenido de MODS: Uses and Features: http://www.loc.gov/standards/mods/

Morales, E., García, F., Moreira, T., Rego, H., & Berlanga, A. (Abril de 2005). Valoración de la calidad de unidades de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 1-13. Obtenido de Units of learning quality valuation: http://www.redalyc.org/html/547/54709609/

Muñoz, J. O. (2006). Metodología para elaborar Objetos de Aprendizaje e integrarlos a un Sistema de Gestión de Aprendizaje. Revista Apertura del Sistema de Universidad Virtual. Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-172721_archivo.pdf

Nesbit, J. C., Belfer, K., & Vargo, J. (2002). A convergent participation model for evaluation of learning objects. Canadian Journal of Learning and Technology, 28(3), 105-120.

Nesbit, J., Belfer, K., & Leacock, T. (2003). Learning Object Review Instrument. Versión 1.5. (E.-L. R. Network, Ed., & T. NCE, Recopilador) CANARIE Inc. and eduSourceCanada. Recuperado el 2016, de http://www.transplantedgoose.net/gradstudies/educ892/LORI1.5.pdf

NISO. (2007). NISO Standards - National Information Standards Organization. Obtenido de NISO Standards: www.niso.org

Ochoa, X., & Duva, E. (2006). Quality metrics for learning object metadata. Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 1004–1011.

Ochoa, X., & Duval, E. (2008). Relevance Ranking Metrics for Learning Objects. IEEE Transactions on Learning Technologies, 1, 34-48.

OIT/CINTERFOR. (2013). Aportes al debate sobre Objetos de Aprendizaje para el desarrollo de competencias laborales. (Primera ed.). Montevideo, Uruguay. Recuperado el 2016, de http://www.oitcinterfor.org/

Palacios, M. L., & Contreras, M. D. (2010). Tercer Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación a Distancia. Importancia de las metodologías basadas en la ingeniería de software para la elaboración de los objetos de aprendizaje en la educación a distancia, 22. EduQa.

Paulsson, F., & Naeve, A. (2007). Establishing technical quality criteria for Learning Objects. 1431-1439.

Polsani, P. R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital, 3(5). Obtenido de journals.tdl.org/jodi/article/viewArticle/89

Ramírez, M. S. (2007). Administración de objetos de aprendizaje en educación a distancia: experiencia de colaboración interinstitucional. En A. y. Lozano, Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona (Vol. 351, págs. 351-373). Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/cl_01.pdf

Reeves, T. (21 de Noviembre de 1997). Evaluating What Really Matters in Computer-Based Education. (Universidad de Georgia) Obtenido de Learning with software: pedagogies and practices: http://archive.is/sP9RQ

Rodríguez, L., Rey, J., Berena, A., Castro, H., Niederbacher, J., Vera, L., & F., B. (2010). Prevalencia de síntomas respiratorios indicativos de asma y asociación con contaminación atmosférica en preescolares de Bucaramanga. Biomédica 30(1), 15-22.

Romero, E. D., Cesteros, A. F., & de Armas Ranero, I. (2012). COdA, una herramienta experimentada para la evaluación de la calidad didáctica y tecnológica de los materiales didácticos digitales. RELADA-Revista Electrónica de ADA-Madrid, 6(4). Obtenido de http://polired.upm.es/index.php/relada/article/view/1925/1930

Sánchez, M. F., & Castro, J. G. (2005). Calidad total: modelo EFQM de excelencia. F. C. Editorial.

Sanz, C. (2014). Curso de Doctorado “Objetos de Aprendizaje”. Universidad Nacional de la Plata.

Sicilia, U. M.-A., & Sánchez, A. S. (2009). Learning objects y learning designs: conceptos. Presented at the Diseño y Evaluación de contenidos y actividades educativas reutilizables, Information Engineering Research Unit.

Solarte, P. I., Caicedo, M., & Restrepo, S. (2002). Contaminación atmosférica y enfermedad respiratoria en niños menores de 14 años en Bogotá. Revista Médica Sánitas, 5.

TEI. (19 de Julio de 2016). TEI: Text Encoding Initiative. Obtenido de http://www.tei-c.org/index.xml

Vargo, J., Nesbit, J. C., Belfer, K., & Archambault, A. (2003). Learning object evaluation: Computer mediated collaboration and inter-rater reliability. International Journal of Computers and Applications, 25(3), 198-205. Recuperado el 2016

Vidal, C. L., Segura, A. A., & Prieto, M. E. (Octubre de 2008). Calidad en objetos de aprendizaje. In Memorias V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables, SPEDECE08. Obtenido de http://www.web.upsa.es/spdece08/contribuciones/139_CalidadEnObjetosDeAprendizajeTypeInstSpringerFinalVidalSeguraPrietov99.pdf

Villanta, A., & Carvallo, J. P. (2015). Modelos de calidad de software: Una revisión sistemática de la literatura. MASKANA, 107-117.

Wiki, i. (5 de Agosto de 2015). i* wiki. Obtenido de http://istar.rwth-aachen.de: http://istar.rwth-aachen.de

Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. he instruccional use of learning objects. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc

Williams, D. (2000). Evaluation of learning objects and instruction using learning objects. The instructional use of LOs. D. A. Wiley. Obtenido de http://reusability.org/read/chapters/williams.doc

Zapata Ros, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, Número monográfico II, 1-39. Recuperado el 10 de Julio de 2016, de http://revistas.um.es/index.php/red/article/view/25221

Published

2018-06-29

How to Cite

Solis Cabrera, V. A., Carvallo, J. P., & Maldonado Mahuad, J. J. (2018). Generation of a Quality Model for Learning Objects Using the iStar Notation and the ISO/IEC 25010 Standard. Enfoque UTE, 9(2), pp. 175 - 187. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v9n2.234

Issue

Section

Computer Science, ICTs