Incidence of the use of extra gasoline and mixing to the 5 % with anhydrous ethanol in the microfilters of the multipoint injectors

Authors

  • Juan Rocha-Hoyos Universidad Internacional SEK
  • Edilberto Antonio Llanes-Cedeño Universidad Internacional SEK
  • Jefferson Andrade-Villarreal Universidad Técnica del Norte
  • Luis Caiza-Quishpe Instituto Superior Tecnológico 17 de Julio
  • Julio Leguísamo-Milla Universidad Internacional SEK

DOI:

https://doi.org/10.29019/enfoque.v10n2.430

Keywords:

microfilter; pollutants; ethanol; gasoline; injectors.

Abstract

The purpose of the study was to analyze the deposits in injectors with fuel mixture of 87 octane with percentages of anhydrous ethanol at 5 %, and 87 octane gasoline. The experimental phase was carried out in two ignition engine vehicles at a test height of 2810 msnm when traveling, each one, a distance of 3000 km inside the Metropolitan District of Quito. Two methods were applied: Stereoscopy or Vision for the analysis of the microfilters of the injectors, and the semiquantitative chemical analysis Scanning Electron Microscopy for the samples of the residues originated in the filters. In the case of Stereoscopy, in both vehicles, a reduction of clogging of the filters occurred when using gasoline with 5 % anhydrous ethanol. The Scanning Electron Microscopy allowed to conclude that there is a greater presence of the sulfur element with 4 % in the residues when using gasoline with 5 % ethanol, unlike 1 % in the waste when 87 octane gasoline is applied.

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edilberto Antonio Llanes-Cedeño, Universidad Internacional SEK

Ingeniero Mecánico Automotriz, Master en Eficiencia Energética, PhD en Ciencia Técnica

References

Alcántar, F. S., y Cruz, J. (2011). Análisis de la distribución de azufre en productos, emisiones de SOx y la recuperación del mismo en el sistema nacional de refinación. Revista internacional de contaminación ambiental 27(2), 153-163.
Aradi, A. A., Evans, J., Miller, K., y Hotchkiss, A. (2003). Direct injection gasoline (DIG) injector deposit control with additives (2003-01-2024). SAE Technical Paper.
Arters, D. C., y Macduff, M. J. (2000). The effect on vehicle performance of injector deposits in a direct injection gasoline engine (No. 2000-01-2021). SAE Technical Paper.
Andrade, J. (2018). Caracterización del comportamiento del inyector de un sistema de inyección electrónica indirecta multipunto de un MEP para combustibles no tradicionales (Master tesis, UISEK, Quito).
Cárdenas Quiroga, E. A., Morales Martín, L. Y., y Ussa Caycedo, A. (2015). La estereoscopía, métodos y aplicaciones en diferentes áreas del conocimiento. Revista Científica General José María Córdova, 201-219.
Cedeño, E. A. L., Carguachi-Caizatoa, J. B., y Rocha-Hoyos, J. C. (2018). Evaluación energética y exergética en un motor de combustión interna ciclo Otto de 1.6 L. Enfoque UTE, 9(4), 221-232.
Cedeño, E. A. L., Rocha-Hoyos, J. C., Zurita, D. B. P., y Milla, J. C. L. (2018). Evaluación de emisiones de gases en un vehículo liviano a gasolina en condiciones de altura. Caso de estudio Quito, Ecuador. Enfoque UTE, 9(2), 149-158.
Celi-Ortega, S., Llanes-Cedeño, E., Rocha-Hoyos, J., Leguísamo-Milla, J., Peralta-Zurita, D., y Salazar, P. (2018). Comportamiento de las emisiones en motor de encendido provocado a base de etanol a 2850 msnm. UTCIENCIA, 5(1), 1-10.
CINAE. (2018). Anuario De La Industria Automotriz Ecuatoriana. Quito: David Molina.
Cornejo, A., Barrio, I., Campoy, M., Lázaro, J., y Navarrete, B. (2017). Oxygenated fuel additives from glycerol valorization. Main production pathways and effects on fuel properties and engine performance: A critical review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 79, 1400-1413. https://doi.org/10.1016/j.rser.2017.04.005
El-Faroug, M. O., Yan, F., Luo, M., y Fiifi Turkson, R. (2016). Spark ignition engine combustion, performance and emission products from hydrous ethanol and its blends with gasoline. Energies, 9(12), 984.
Gary, J., y Handwerk, G. (2001). Petroleum Refining Technology and Economics. New York: Editorial Marcel Dekker Inc - Cuarta Edición.
Guardia, Y., J. Márquez, V. Sánchez, E. A. Llanes-Cedeño, J.C. Rocha-Hoyos y D.B. Peralta. (2018). Mejoras a la asignatura Diseño Estadístico de Experimentos para estudiantes de la carrera de Ingeniería Mecánica. Revista ESPACIOS, 39(30).
Lindgren, R., Skogsberg, M., Sandquist, H., y Denbratt, I. (2003). The influence of injector deposits on mixture formation in a DISC SI engine (No. 2003-01-1771). SAE Technical Paper.
Llanes-Cedeño, Rocha-Hoyos, Peralta, Martínez, y Celi. (2018). Project-based learning case of study education in automotive mechanical engineering. Revista ESPACIOS, 39(25).
Merchán, M. V. N., Moromenacho, E. G. P., Milla, J. C. L., y Cedeño, E. A. L. (2018). Identificación Del Modo De Trabajo De Un Motor GDI Al Variar La Altura Mediante Una Prueba Estática a Ralentí y 2500 RPM. INNOVA Research Journal, 3(7), 61-70.
Páez, C. (2008). Gestión de la Calidad del Aire. Carlos Páez Pérez®, Quito, Ecuador, 2-6.
Pérez Salinas, C. F., Moya, E., y Coello, D. (2018). Uso de un arreglo ortogonal para el análisis del proceso de electroerosión por penetración con electrodos de forma de grafito y cobre sobre micro-fundición de aluminio. Enfoque UTE, 9(3), 67-79.
Proaño Sánchez, J. E. (2018). Análisis Forense de un Cigüeñal Mediante Técnica de Fractografía y Simulación Mediante Elementos Finitos (MEF) (Bachelor's thesis, Quito).
Rocha-Hoyos, Juan C., Tipanluisa, Luis E., Zambrano, Víctor D., y Portilla, Ángel A. (2018). Estudio de un Motor a Gasolina en Condiciones de Altura con Mezclas de Aditivo Orgánico en el Combustible. Información tecnológica, 29(5), 325-334. https://doi: 10.4067/S0718-07642018000500325
Secretaria de Ambiente. (2016). Actualización del Plan de Manejo de la Calidad del Aire 2005 – 2010. Recuperado de http://www.quitoambiente.gob.ec/ambiente/index.php/ bibliotecadigital/category/61-politicas-yplaneacion ambiental?download=529:calidad del-aire-final.
Song, H., Xiao, J., Chen, Y., y Huang, Z. (2016). The effects of deposits on spray behaviors of a gasoline direct injector. Fuel, 180, 506-513. https://doi.org/10.1016/j.fuel.2016.04.067
TESCAN (2018) Microscopía Electrónica de Barrido. Recuperado de https://www.tescan.com/en-us/technology/sem
Vega, W.H., E.A. Llanes-Cedeño, J. V. Molina y J. C. Rocha-Hoyos (2018). Revisión de las Características de Modelado y Optimización para el Diseño del Sistema de Suspensión Macpherson, Inf. Tecnol., 29(6), 221-233.
Villavicencio Cevallos, J. G. (2016). Obtención de alúmina activada y su aplicación como soporte de catalizador (Bachelor's thesis, Quito, 2016).
Wang, B., Jiang, Y., Hutchins, P., Badawy, T., Xu, H., Zhang, X., y Tafforeau, P. (2017). Numerical analysis of deposit effect on nozzle flow and spray characteristics of GDI injectors. Applied Energy, 204, 1215-1224.
Zhao, F., Lai, M. C., y Harrington, D. L. (1999). Automotive spark-ignited direct-injection gasoline engines. Progress in energy and combustion science, 25(5), 437-562.

Published

2019-06-28

How to Cite

Rocha-Hoyos, J., Llanes-Cedeño, E. A., Andrade-Villarreal, J., Caiza-Quishpe, L., & Leguísamo-Milla, J. (2019). Incidence of the use of extra gasoline and mixing to the 5 % with anhydrous ethanol in the microfilters of the multipoint injectors. Enfoque UTE, 10(2), pp. 28 - 38. https://doi.org/10.29019/enfoque.v10n2.430

Issue

Section

Automation and Control, Mechatronics, Electromechanics, Automotive