Assessment of the Quality of Leadership in the Government of Technologies and Information Systems

Authors

  • Vicente Merchán Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE
  • Rocío Rodríguez Universidad Nacional de La Matanza

DOI:

https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.150

Keywords:

TIS government, leadership, measurement and quality assessment, technology and information systems

Abstract

Nowadays, leadership and the style of governing have become one of the quality criteria that challenges the Government of Technologies and Information Systems (GoTIS) value-based on public domain. In this aspect, the excellence models and GoTIS standards play a vital role in the success of the organizations due to their usefulness as systems that help the improvement towards the organizational excellence. Two of them are the Ibero-american Model of Excellence in Public Administration and the GoTIS standard ISO/IEC 38500. This paper takes them into account to create a new assessment model of GoTSI, the same one that is validated through the opinion of leaders of technologies and information systems of high-level. The work provides two sub-criteria, eleven dimensions and five components of assessment. This model will allow GoTIS assess itself as a principle of quality and, from there, make an improvement and an organizational change of the processes and GoTIS team decisions. Similarly, it will also help to open the way to the development of new quality criteria from a specific and comprehensive view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen R., A. (2008). Álgebra Intermedia (Séptima ed.). México: Pearson Educación.
Aragón, A., & Sánchez, G. (2012). Metodología de la investigación. (Universidad de Murcia) Retrieved 2016, from https://www.youtube.com/watch?v=RvUIIIoY7w4
Bäcktröm, I., Wiklund, H., & Ingelsson, P. (2011). Learning from others to adapt quality management to the future. Total Quality Management & Business Excellence, 22(2), 187-196.
Benavides Velasco, C., & Quintana García, C. (2003). Gestión del Conocimiento y Calidad Total. Madrid: Díaz de Santos.
BNQP - Baldrige National Quality Program. (2015). Criteria for Performance Excellence. Retrieved from www.nist.gov
Cronbach, L. (September 1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika , 16(3), 297-334.
Doeleman, H., Have, S., & Ahaus, K. (2012). The moderating role of leadership in the relationship between management control and business excellence. Total Quality Management & Business Excellence, 23(5-6), 591-611.
European Foundation for Quality Management [EFQM]. (2013). EFQM Excellence Model. Recuperado el 2015, de http://www.efqm.org/sites/default/files/overview_efqm_2013_v1.pdf
Fernández Martínez, A., & Llorens Largo, F. (2012). Gobierno de las TI para las universidades. Madrid: CRUE. Retrieved 01 22, 2014, from www.crue.org/universitic
Fundación Iberoamericana para la Gestión de la Calidad [FUNDIBEQ]. (2015). FUNDIBEQ. Recuperado el 2015, de http://www.fundibeq.org
González Rosas, E., Carrión García, A., & Acosta Uribe, B. (2014). Comparativa conceptual de los criterios de liderazgo en modelos de calidad total. Congreso internacional de contaduría, administración e informática. México D.F.
International Organization for Standardization (ISO) and the International Electrotechnical Comission (IEC). (2008). ISO/IEC 38500:2008. Corporate Governance of Information Technology. Retrieved 07 18, 2014, from http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=51639
Martínez-Vilanova y Martínez, A. (2008). Modelo de Evaluación y Diagnósis de Excelencia en la Gestión, basado en el Cuadro de Mando Integral y el Modelo EFQM de Excelencia. Aplicación a las Cajas Rurales. Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia, Organización de Empresas, Economía Financiera y Contabilidad, Valencia.
Merchán, V., & Rodríguez, R. (2015). Análisis de los modelos de Gobierno de Tecnologías de la Información y sus relaciones con el Modelo de Excelencia Iberoamericano. XXI Congreso Argentino de Ciencias de la Computación-CACIC 2015. Buenos Aires - Argentina.
Merchán, V., & Rodriguez, R. (2016). Towards Value-Based Information Technology Leadership Excellence. In C. Collazos (Ed.), IEEE 11CCC 2016. Popayán: IEEE Colombia, 2016.
Municio, P., & Red Universitaria de Evaluación de la Calidad RUEC. (1998). Evaluación de la Calidad de la Educación Superior. Un modelo de autoevaluación institucional. (1 ed.). (W. K. Educación, Ed.) Madrid-España: Red Universitaria de Evaluación de la Calidad.
Nwabueze, U. (2011). Implementing TQM in healthcare: The critical leadership traits. Total Quality Management & Business Excellence, 22(3), 331-343.
Ooi, K.-B. (2012). The effectiveness of TQM: A simulator for knowledge distribution? Total Quality Management & Business Excellence , 23(5-6), 653-671.
Pérez Juste, R., López Rupérez, F., Peralta Ortiz, M., & Municio Fernández, P. (2014). Hacia una educación de calidad. Gestión, Instrumentos y Evaluación. (5ta). Madrid-España.
Pfleeger, S., & Kitchenham, B. (2001). Principles of Survey Research part 1: Turning lemons into Lemonade. ACM SIGSOFT: Software Engineering Notes, 26(6), 18-20.
Sánchez Peña, J. J. (2013). Evaluación de la calidad en el ámbito del Gobierno y la Gestión de Servicios de TI. [Tesis Doctoral inédita], Universidad de Alcalá, Ciencias de la Computación, Alcalá de Henares.
Toomey, M. (2009). Waltzing with the Elephant: Una guía exhaustiva para la dirección y el control de la tecnología de la información. (J. Pardo Martínez, Trans.) Australia: Infonomics Pty Ltd.

Published

2017-06-24

How to Cite

Merchán, V., & Rodríguez, R. (2017). Assessment of the Quality of Leadership in the Government of Technologies and Information Systems. Enfoque UTE, 8(1), pp. 62 – 76. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v8n1.150